قبل از یک امتحان مهم چه بخوریم؟ بهترین زمان واسه مرور سخت ترین مباحث چه موقعیه؟ بهترین روش مطالعه واسه امتحان کدامه؟ در این مقاله، با تکیه بر نتیجه تحقیقات محققان به این سؤالات جواب میدیم.

 

محققان و محققان درباره بهترین روش مطالعه چه نظراتی دارن؟  آموزشی

«جافری کارپیک»، استادیار تحقیقات روان شناسی دانشگاه «پردو» می گه: «معمولا بهترین روش مطالعه، خود مطالعه و تمرینه. این روش از تکنیک «چندین بار مطالعه» بهتر نتیجه می ده. مثلا اگه درباره دستگاه گوارش امتحان دارین، سعی کنین فرایند هضم رو از اول تا انتها واسه خودتون توضیح بدین، نه این که تموم قسمتا رو جداگونه به خاطر بسپارید.»

«کینان هرل» در سال سوم دبیرستان کتابای زیادی واسه آمادگی در آزمون ورودی دانشگاه خرید و خود رو در فرایند سخت و طاقت فرسای تمرین و تکرار بیشتر از ۳۰ کتاب تست قرار داد. اون می گه: «اون قدر مطالعه این کتابا رو تکرار کردم تا ملکه ی ذهنم شدن.»

تمرینا و تکرارای اون جواب داد و در سن ۱۹ سالگی به دانشگاه رؤیاهایش، «کارولینای شمالی» وارد شد. اون در آزمون ورودی نمره ۱۸۰۰ (از ۲۴۰۰) رو گرفت.

هرل می گه: «با انجام تمرینای بسیار حس می کردم در جلسه امتحان هستم و افزایش نمراتم اعتمادبه نفس منو تقویت می کرد.»

محققان و محققان درباره بهترین روش مطالعه چه نظراتی دارن؟  آموزشی

«دن تایلر»، محقق ارشد تحقیقات درباره خواب و سلامتی می گه: «خواب کافی نقش بسیار مهمی در کارکرد تون در امتحان اجرا می کنه. مباحث سخت رو دقیقا قبل از خواب بخونین. این کار کمک می کنه که در امتحان اونا رو راحت تر به یاد بیارین. صبحِ روز امتحان، زودتر از خواب بیدار نشید و مطالعه نکنین، چون مطالعه در بین خواب آلودگی باعث تداخل حافظه می شه.»

«پاملا تاچر»، استادیار علوم روان شناسی دانشگاه «لارِنس» در نیویورک، پس از مطالعه روی ۱۲۰ دانشجو در سال ۲۰۰۸ گفت: «۶۰ درصد از دانشجویان چند شب از سال رو تا صبح به مطالعه اختصاص میدن. این روش مطالعه واسه امتحان نادرسته و معمولا باعث کاهش نمرات اونا می شه. این کار به حافظه آسیب می زنه و ذهن رو کمه کم به مدت ۴ روز خسته می کنه.»

محققان و محققان درباره بهترین روش مطالعه چه نظراتی دارن؟  آموزشی

همه میدونیم که در روز امتحان باید صبحانه بخوریم. صبحانه ای با کربوهیدرات بالا، فیبر بالا و روند آروم هضم شدن، مثل بلغور جو دوسر که بهترین گزینه واسه صبحانهه. اما غذاهایی که در طول هفته قبل از امتحان می خورید هم بر کارکرد ذهن تون در روز امتحان مؤثره. «کمرون هالووی»، از محققین ارشد دانشگاه آکسفورد می گه: «در مطالعه ای ۱۶ دانشجو رو از نظر میزان تمرکز و سرعت تفکر آزمایش و نتایج رو مشخص کردیم. به دانشجویان گروه اول به مدت ۵ روز غذاهایی با چربی بالا و کربوهیدرات پایین مثل گوشت، تخم مرغ، پنیر و خامه دادیم و دوباره از اونا آزمون گرفتیم. نمرات این دانشجویان در مقایسه با آزمون قبلی کمتر بود و دلیل این رژیم غذایی نادرست اونا بود. در مقابل، نتایج آزمون دانشجویان گروه دوم که رژیم ساده مثل سبزیجات و میوه داشتن، با آزمون قبلی برابر بود.» هالووی تأکید کرد که ذهن ما به یک منبع انرژی پیوسته نیازمنده، چون مقدار انرژی که می تونه ذخیره کنه بسیار محدوده.

محققان و محققان درباره بهترین روش مطالعه چه نظراتی دارن؟  آموزشی

درحالی که خیلی از نوجوانان اصرار دارن زمانی که به آهنگ گوش میدن یا به دوستان شون پیامک ارسال می کنن بهتر درس می خوندن، تحقیقات خلاف این رو نشون می ده. «نیکول دودوکوویچ»، استادیار علوم روان شناسی دانشگاه «ترینیتی» می گه: «موضوعاتی که هنگام حواس پرتی مطالعه می شن، بسیار سخت تر به حافظه برمی گردند.»

در این تحقیقات، دانشجوها دسته بندی شدن و درباره ۵۰ عکس مختلف نظر دادن. بعد ۵۰ عکس دیگر به اونا نشون داده شد و دوباره نظر اونا خواسته شد، فرقش اینه که این بار یک موسیقی ریتمیک واسه دانشجوها پخش کردن تا دلیلی واسه حواس پرتی باشه. زمانی که ۱۰۰ عکس تموم شد، ۱۰۰ عکس دیگر به دانشجویان نشون دادن و از اونا خواستن عکسایی که قبلا دیده بودن رو تشخیص دهند. نتیجه این تحقیق جالب بود. زمانی که دانشجویان بدون موسیقی به عکسا نگاه کردن آسون تر اونا رو به یاد آوردن، در حالی که با وجود موسیقی، دانشجویان عکسای کمتری رو به خاطر سپرده بودن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مارماریس؛ ۹ جای دیدنی در بهشت گردشگری سواحل مدیترانه 

«برایان آلمانزا»، دانشجوی دانشگاه «کمپ بل» خاطره ای از شب امتحان ورودی اش تعریف می کنه. اون می گه: «شب قبل از امتحان خوب نخوابیدم و صبح اون روز صبحانه نخوردم. زمانی که در جلسه امتحان به سؤالات سخت فیزیک رسیدم با خودم فکر کردم که نمی تونم به این سؤالات جواب بدهم و تنونستم.» اون در آزمون موفق نشد ولی دست از سعی نکشید. برایان در کلاسای آمادگی واسه کنکور شرکت کرد و سال بعد تونست آزمون رو با موفقیت بگذرونه. اون می گه: «در این کلاسا یاد گرفتم که شب قبل از امتحان خوب بخوابم و صبحانه ی کاملی بخورم. در جلسه ی امتحان آروم و خوش بین باشم و تمرکزم رو حفظ کنم. با انجام این کارا موفق شدم در دانشگاه مورد علاقه ام قبول شوم و تحصیل کنم.»

راهکارهایی واسه شکست دادن استرس روز امتحان

محققان و محققان درباره بهترین روش مطالعه چه نظراتی دارن؟  آموزشی

حتی زمانی که علم آموزان در آماده ترین حالت خود هستن، ممکنه استرس روز امتحان اونا رو از پا دربیاورد.

«ریچارد دریکسول»، محقق اضطرابای امتحان می گه: «تقریبا ۳۵ درصد از علم آموزان روز آزمون به حدی استرس دارن که خیلی روی نتیجه امتحان شون اثر می ذاره.»

واسه کنترل استرس روز امتحان، دکتر «جولی هارتلاین»، واسه گروهی از علم آموزان سال آخر دبیرستان کمپبل، برنامه ای سه هفته ای ترتیب داد تا اونا رو با تکنیکای کنترل استرس آشنا کنه.

دکتر «دریسکول» می گه: «یکی از راهکارهای مؤثری که به علم آموزان کمک کرد تا نمرات شون رو بالا ببرن، تفکر مثبت درباره روز امتحان بود.» اون به اونا آموزش داد که مثل فوتبالیستا که قبل از بازی به لحظه گل زدن شون فکر می کنن یا کوهنوردان که قبل از شروع کوه پیمایی فتح قله رو مجسم می کنن، قبل از امتحان خود رو در جلسه امتحان مجسم کنن تا با این روش، استرس خود رو کم کنن و نمرات بهتری کسب کنن. با تمرین این راه حل، علم آموزان در امتحان اعتمادبه نفس بیشتری داشتن و نمرات بهتری کسب کردن.

«سیان بِیلاک»، استادیار رشته روان شناسی در دانشگاه شیکاگو و محقق علوم رفتاری و شناختی می گه: «آشنا نبودن با محیط و فضای امتحان می تونه بر میزان استرس شما تأثیرگذار باشه. قبل از امتحان از محیط آزمون بازدید کنین تا در روز امتحان استرس کمتری داشته باشین.»

اگه با اجرا همه این راهکارها بازم استرس داشتین، روش دیگری که می تونه مفید باشه اینه که قبل از امتحان زمان کوتاهی رو به یادداشت کردن نگرانی هاتون اختصاص بدین.

محققان و محققان درباره بهترین روش مطالعه چه نظراتی دارن؟  آموزشی

پارسال، دکتر بِیلاک با کمک یکی از همکارانش از ۱۰۶ دانش آموز دبیرستانی آزمون گرفت. قبل از این امتحانِ پُراسترس، اونا از نصف علم آموزان خواستن که در مدت ۱۰ دقیقه نگرانی هاشون از امتحان رو یادداشت کنن. نتیجه این شد که علم آموزانی که استرس داشتن و تمرینِ نوشتن رو انجام داده بودن، مثل کسائی که از اول استرس نداشتن امتحان دادن ولی علم آموزانی که استرس داشتن و تمرین نوشتن رو انجام نداده بودن، استرس بر اونا غلبه کرد و بسیار ضعیف عمل کردن. دکتر بِیلاک می گه: «یادداشت ورداری از نگرانیا به مغز کمک می کنه تا استرس کمتری احساس کنه.»

منبع : WSJ

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید