شمام حرف زدن رودررو رو به گفتگو تلفنی ترجیح میدید؟ پشت تلفن اعتماد به نفس کم تری دارین و راحت نیستین؟ نگران نباشید بیشتر افراد این مشکل رو دارن. بیشتر افراد پشت تلفن خجالتی تر از زندگی واقعی شون هستن. حتی خیلی از افراد باهوش یا محترم در تماس تلفنی ناشیانه رفتار می کنن.

خیلی از تماسای تلفنی که منشیا یا کارشناسان فروش شرکتای مختلف، گفتگوای بسیار سرد و نامطلوبی هستن. در صدای همه این افراد ترس از ندیده گرفته شدن و رد شدن هست، چیزی که میگن خشک و بی روحه و غیرعادی و نامناسب به نظر می رسه.

واسه موفقیت در گفتگو تلفنی باید از این روند ناشیانه دست وردارین. خواننده ی گرامی و دوست عزیز «چه جوری» از همین لحظه تصمیم بگیرین گفتگو تلفنی خود رو تغییر بدین و کم کم در این کار موفق شید. اگه نکات و راه کارای کوچیک گفتگو تلفنی رو رعایت کنین، به جرئت میشه گفت از ۹۰ درصد مردم پیشی خواهید گرفت و این یعنی فرصتی عالی واسه کسب موفقیتای جورواجور در زندگی.

به چه دلیل باید گفتگو تلفنی رو یاد گرفت؟

گفتگو تلفنی و راهکارهای متقاعدکردن طرف مقابل در اون طرف خط  آموزشی

بیشتر افراد موفقی که فروشنده تلفنی بودن، در مورد گفتگو تلفنی این تجربه ها رو داشتن:

  • کاهش هزینه تلفن به یک سوم حالت عادی تنها با قانع کردن کارمندان بخش خدمات تلفنی شرکتا.
  • تبدیل ۱۰ درصد ضرر به ۲۵ درصد سود در گفت و گوا تجاری .
  • صرفه جویی در حدود ۳۲۰ دلار با تغییر برنامه زمانی در قرارهایی مثل نوبت دندان پزشکی، پزشکی و چیزای دیگه ای به جز اینا در شرایطی که از دید قانونی دست و پای گفتگو کننده کمی بسته.
  • تبدیل برخوردهای سرد وبی روح مدیران عامل و اجرایی شرکتای بزرگ به گفتگوای مفید.

همونجوریکه می ببینن، گفتگو تلفنی موفق نتایج فوق العاده ای داره و باید با یادگیری شگردهای اون پا در راه پیروزی بذارین.

۳ نکته مهم در واداشتن طرف مقابل به انجام چیزی که می گین

  • لحن و آهنگ صدا خیلی مهمه:

در گفتگو تلفنی درست بودن لحن شما اهمیت زیادی داره. واسه بهبود این مهارت باید بلند بلند صحبت و تمرین کنین تا صدا صدا و لحن خود رو بررسی کنین.

  • لبخند بزنین تا خوشحال تر به نظر برسین:

گرچه فرد اون طرف خط نمیتونه شما رو ببینه، هم اونقدر لبخند زدن بسیار مفیده. دقیقا مثل اینکه پوشیدن لباس خوب و اتوکشیده اثر فوق العاده ای در گفتگو تلفنی شما داره. این اثرات غیرمستقیم هستن و باعث افزایش اعتماد به نفس و تقویت حالت صدای شما می شن.

  • تمرین معامله قبل از شروع گفتگو:

اگه در مراحل گفتگو ضعفی هست که باید اونو اصلاح کنین یا لازمه بیشتر تمرین کنین، حتما قبل از گفتگو این ضعفا رو برطرف کنین. مثلا بیشتر افراد در آخر بندی گفتگو تلفنی و پایانی کردن معامله کمی مشکل دارن. واسه موفقیت حتما باید سعی کنین تا این ضعفا رو از بین ببرین. نکته مهم اینه که باید اون قدر تمرین کنین تا به لحن مناسب برسین و به جایی برسین که انگار گفتن این کلمات و این روش حرف زدن واسه شما عادی و از ویژگیای شخصیت تونه. باید اون قدر راحت صحبت کنین که گویی دارین با مادربزرگ تون حرف میزنین.

گفتگو تلفنی و راهکارهای متقاعدکردن طرف مقابل در اون طرف خط  آموزشی

بعضی وقتا مثلا درباره قیمتی که می خواید پیشنهاد بدین، دودل هستین و واسه تون سخته که قاطعانه قیمت خود رو بگید یا حتی فکر می کنین که این قیمت پذیرفته نمیشه. تجربه افراد موفق ثابت می کنه که با بیان نظر قاطعانه در مورد هر مسئله ای، امکان پذیرش اون از طرف طرف مقابل بیشتر می شه. واسه اینکه حرف تون خریدار داشته باشه، اونو تمرین کنین تا واسه تون عادی شه.

۴ نکته واسه قانع کردن طرف مقابل در اون طرف خط

گفتگو تلفنی و راهکارهای متقاعدکردن طرف مقابل در اون طرف خط  آموزشی

  • باید گفتگو تلفنی طبق حقیقت باشه و مثل یک معامله رودررو و عادی انجام شه. در اینجور حالتی لحن صدا و روش صحبت کردن شما سؤال بر انگیز نمیشه و طرف مقابل رو دعوت به موافقت و همراهی می کنه.
  • به جای اینکه با لحن پرسشی از طرف مقابل بخواهید که کاری بکنه، جملات و عبارات رو به شکلی بگید که گویی اون همه چیز این گفتگو تلفنی رو جلوتر پذیرفتهه.
  • اجازه بدین طرف مقابل بیشتر از شما صحبت کنه. اول سؤالات خود رو بپرسید و بعد واسه شنیدن جوابا ساکت شید و منتظر بمونین.
  • پیام خود رو در کم ترین کلمات ممکن منتقل کنین. گوران پرسون (Goran Persson)، اول وزیر قبلی سوئد مردی خیلی کاریزماتیک بود که در گفت و گوا خود از کلمات کم و گزیده استفاده می کرد. رفتار اون اینجور بود:

  1. وقتی با کسی تماس می گرفت، در شروع کلام بدون هیچ حرف اضافه ای فقط نام فامیل خود رو می گفت: «پرسون …» و ادامه مکالمه رو بر عهده ی فرد اون طرف خط می گذاشت.
  2. اون همیشه کوتاه و مفید صحبت می کرد و بعد از اینکه طرف مقابل حرف هاش رو می زد، اون می پرسین که نکته دیگری هست یا نه. که بهتر بود هر چیزی رو که جا می مونه بهش می گفتید.

اگه واسه تغییر زمان قرار کاری خود باید با طرف مقابل صحبت کنین، می تونین از این نکات کمک بگیرین:

در گفتگو تلفنی حدود ۴ ثانیه فرصت تأثیرگذاری ساده بر طرف مقابل دارین، در این فرصت باید ثابت کنین و نشون بدین که فرد مهمی هستین.

باید تموم سعی تون رو در این زمان کم به کار بگیرین تا از امتیازات فوق العاده اون بهره ببرین. چیجوری؟

قدم اول

لحن و آهنگ صدای تون باید مثبت و صمیمی باشه. قبل از شروع تماس کمی لبخند بر لب قدم بزنین.

قدم دوم

خود رو معرفی کنین و توضیح کوتاهی از دلیل تماس خود بدین، مثل: من فلانی هستم و به خاطر فلان کار تماس گرفتیم.

قدم سوم

مسئله خود رو بگید و دلیل خود رو واسه تغییر زمان قرار بگید. مثل:

متأسفانه من باید قرارمان در ساعت ۱۷:۳۰ رو تغییر بدهم، چون همین الان با من تماس گرفتن و واسه مصاحبه ی کاری منو دعوت کردن. این فرصت واسه من خیلی مهم و تعیین کننده س و واسه حاضر شدن سر این قرار باید بلیت تهیه کنم و به شهر دیگری بروم. ممنون میشم اگه با من همکاری بفرمایید.

در این قسمت لازمه توقف کوتاهی کنین، دست کم ۱ تا ۳ ثانیه. این زمان به فرد مقابل فرصت می ده تا در مورد حرفاتون فکر کنه و کم کم دریابد در چه موقعیتی هستین و چه می خواید. بعد ادامه بدین:

ممکنه این لطف رو در حق من بکنین؟

رعایت این نکته بسیار مهمه، چون این شکل خواسته به فرد مقابل احساس مهم بودن می ده و ممکنه حال و هوای اونو در تموم طول روز به خاطر این بهش رو و مثبت کنه، چون احساس می کنه به کسی کمک کرده و مفید بوده.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مدیریت مراحل چیه و چه نقشی در کار و کاسبی شما داره 

قدم چهارم

فرد اون طرف خط جواب مثبت یا منفی می ده. البته اگه تموم نکاتی رو که تا اینجا مطرح شد رعایت کنین، شک نداشته باشین جواب مثبت خواهید گرفت. اما اگه تموم این نکات رو رعایت کردین و با یک «نه» سرد و قاطع روبرو شدید، بدونین که طرف شما هیولایی بی روحه که به هیچ یک از حرفایی که زدین، توجه نکرده. البته از قدیم گفتن یک سوزن به خودت بزن، یک جوال دوز به مردم. پس:

۱. شاید نتونسته اید اون طور که باید و شاید همراهی فرد مقابل رو برانگیزانید یا به اندازه کافی مؤدب رفتار نکردین. شاید بیشتر از حد متفرعن یا محتاج به نظر رسیده اید.

رقابت مهم شما واسه موفقیت در گفتگو تلفنی اینه که با اعتماد به نفس به نظر برسین، خوشحال و مؤدب باشین و جدا از اینکه رعایت این نکات، پیام و خواسته ی خود رو بگید و با کمک طرف مقابل به هدف مورد نظرتون برسین.

۲. شاید هم دلیل بی اهمیتی و نپذیرفتن حرفاتون ، نفرت و بی علاقگی فرد اون طرف خط نسبت به کارش باشه. این مشکل دیگر از اختیار شما خارجه. بعضی افراد هم به قول معروف نحس رفتار می کنن و خودشون افراد منفی ای هستن و میل دارن بقیه رو هم به این گرداب بکشونن.

در هر دو صورت، اگه جواب منفی گرفتید، زیاد اصرار نکنین. اصرار و تقلا کردن بیشتر از حد پشت تلفن خیلی آزاردهندهه. مردم از این رفتار خوش شون نمیاد و اگه این رفتار رو بکنین، میلی به همراهی با شما واسه شون باقی نمی موند.

راه هایی واسه جلوگیری از سماجت بیهوده

گفتگو تلفنی و راهکارهای متقاعدکردن طرف مقابل در اون طرف خط  آموزشی

کلید همه چیز در لحن صدای شماس. می تونین خیلی راحت گفتگو تلفنی رو بکنین، تقاضاهای خود رو مطرح کنین و چیزای دیگه ای به جز اینا، بدون اینکه بیشتر از اندازه سماجت به خرج بدین، اما همه کارا رو باید سریع انجام بدین و سریع و تیز باشین.

واسه رسیدن به نتیجه مطلوب در معاملات، باید همیشه جملات خود رو به شکلای جور واجور تکرار کنین. اما لحن صدا باید خنثی یا صمیمی بمونه. مثلا باید بگید این پیشنهاد فکر خوبی به نظر می رسه اما از گفتن اینجور جمله ای خیلی پرهیز کنین: «یا این طور که من می گم باشه یا عصبانی میشم.» عوضش بگید:

من متوجه هستم. موقعیت شما فلان طوره و … پس پیشنهاد می کنم فلان کار رو بکنیم.

این روش بعضی وقتا جواب می ده. بعضی وقتا سماجت و اصرار واسه رسیدن به نتیجه با فردی که از نظر قانونی محدود کردن داره، بی فایده هستش، چون چیزای مهم و قوانین دست و پای اونو بسته ان. با این حال در بعضی از این موقعیتا هم امتحان کردن ضرر نداره. هر چند اصرار و ارائه پیشنهادهای جور واجور خیلی عملی نیس، اما غیرممکن هم نیس.

زمان مطرح کردن خواسته یا عقب نشینی

گفتگو تلفنی و راهکارهای متقاعدکردن طرف مقابل در اون طرف خط  آموزشی

وقتی حس می کنین که طرف مقابل در گفتگو تلفنی خیلی مطمئن نیس:

  • از لحن چیزی استفاده کنین. البته نه به این معنی که با تهدید و ارعاب حرف بزنین و احترام رو کنار بذارین، بلکه باید با اعتماد به نفس بیشتر و عمیق تر حرف بزنین. باید آروم تر، محکم تر، آگاهانه تر و با قدرت صحبت کنین.
  • از دستورات ریز و نامحسوس استفاده کنین. مثلا بگید: لطفا این کار رو واسه من بکن یا من می خوام فلان کار رو بکنم. واسه شما مقدوره که … .

این پیشنهادا خوب هستن، اما باید در به کار بستن اونا شرایط رو هم در نظر گرفت. اگه اثر ساده ی شما بر طرف مقابل خوب و زیاد باشه، شاید در این قسمت موفق عمل می کنین. اگه شرایط لازم واسه این رفتار جفت و جور نباشه، با عرض معذرت زیاد طرف مقابل فکر میکنه شما آدمی ناجور و عوضی هستین و شک نداشته باشین با شما همراهی نمی کنه و سعی می کنه حال تون رو بگیره.

روش تغییر یک گفتگو سرد به ارتباطی گرم و سازنده

گفتگو تلفنی و راهکارهای متقاعدکردن طرف مقابل در اون طرف خط  آموزشی

بعضی وقتا ناگزیر به مکالمه و گفتگو با افراد سرد و بی روح هستیم. شگردهای مفیدی وجود دارن که موفقیت شما رو افزایش میدن. با این شگردها در ۱۰ تا ۳۰ ثانیه ی ساده می تونین این دوستان بی روح رو رام کنین.

اعتبار

با برگشت دادنا به فرد یا موضوعی که واسه طرف مقابل آشنا و معتبره، اعتبار خود رو پیش اون زیاد کنین. مثلا در صورت آشنایی فرد با دانشگاه شما یا استادان تون، سعی کنین با برگشت به اونا اعتباری درخور پیش اون پیدا کنین.

تأیید اجتماعی

با اشاره نام فردی که طرف مقابل خوب می شناسد، می تونین تأییدی اجتماعی از حرفای خود نشون بدین. مثلا بگید که این فرد آشنا که شاید همکار طرف مقابل تونه، به شما فلان پیشنهاد رو کرده و چیزای دیگه ای به جز اینا.

اضطرار

وقتی می خواید شروع به صحبت کنین، حتما از فرد مقابل بپرسید که مثلا ده دقیقه وقت داره یا نه. واسه شنیدن حرفای اونم بگید که الان وقت گوش دادن بهش رو دارین.

بیان فایده

با لحن مشتاق به طرف مقابل بفهمانید که به چه دلیل به سراغ اون رفته اید و نشون بدین که این گفتگو چه فوایدی واسه شما داره.

تأیید طرف مقابل

در مکالمه ی خود نظرات و ایده های فرد مقابل رو مهم و خوب توضیح کنین و بهش بگید که نظراتش از دید شما جالب هستن و افراد دیگر معمولا به این نکات اشاره نمی کنن. با این کار بهش اعتبار می بخشین و باعث میشید احساس کنه که فردی باهوش و زرنگه، جدا از اینکه اینکه خودتون هم ناشی و مظلوم به نظر نمی رسین.

شاید این پیشنهادا کمی سنگین و گیج کننده باشن، اما اجرا اونا نقش بسیار مهمی در موفقیت شما در گفتگو تلفنی داره. در گفتگو تلفنی زمان کمی واسه پیش بردن گفتگو در اختیار دارین و این یعنی اصلا فرصت حاشیه رفتن ندارین. به عنوان گفتگو کننده ی تلفنی وظیفه شما پیش بردن گفتگو در راه مستقیم و هدایت اون به معامله نهاییه. اگه به اندازه کافی تمرین داشته باشین، هدایت معامله رو به دست می گیرین و همه این پیشنهادا رو ناخودآگاه عملی می کنین.

لحن و آهنگ صدا همه اون چیزیه که باید در یک گفتگو تلفنی بهش توجه کنین. باید با لحن خود گفتگو رو هدایت کنین، اعتراضات رو بررسی کنین، موقعیت رو تغییر بدین و گفتگو رو دوباره به راه اصلی برگردونین.

منبع : startgainingmomentum.com

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید